DCA Publikationer
Ny søgning

Rammer for mad og måltider i skolen
DCA rapport, nr. 101, 2017

Af Mikkel Stovgaard, Mathias Merrild Thorborg, Helle Huus Bjerge, Barbara Vad Andersen og Karen Wistoft

Mad og måltider i skolen handler ikke kun om, at maden er sund, men også om, at de fysiske-, organisatoriske-, sociale-, og pædagogiske rammer om måltiderne understøtter, at elever kan spise sundt med andre og nyde deres mad, hvad enten det er madpakker eller skolemad. Trods øget opmærksomhed på skolemad har betydningen af forskellige rammer for mad og måltider i skolen hidtil været uklar. Med denne rapport kortlægges dansk og international forskning på området systematisk.
Rapporten konkluderer, at rammerne har stor betydning for elevernes a) fysiske, sociale og mentale sundhed herunder lyst til at spise sundt, b) læringsforudsætninger og c) sociale og faglige trivsel. Samtidig peger forskningskortlægningen på, at interventioner, hvis de skal være effektfulde, bør være multikomponente, indeholde sund, velsmagende og indbydende mad indtaget i mindre spisegrupper samt involvere eleverne i udformningen og styringen af skolemåltidets rammer.


Hent PDF   Bestil (110 kr/stk)