DCA Publikationer Date marks - tools to change consumer behaviour DCA rapport, nr. 236, 2025 Af Tora Kallestrup & Lähteenmäki ![]() Forbrugerrespons på overskredne datomærker er en anerkendt årsag til madspild. I denne undersøgelse kortlægges værktøjer, der potentielt kan ændre forbrugernes overbevisninger og adfærd i forbindelse med datomærkerne “Bedst før” og “sidste anvendelsesdato”. Rapporten består af to dele. Første del kortlægger eksisterende litteratur for at identificere og vurdere interventioner og værktøjer til at korrigere forkert forståelse og håndtering af datomærkerne. Litteraturen om forandring af adfærd og praksis relateret til datomærker var begrænset, men blandt de kortlagte værktøjer fra den første del var uddannelseskurser, køleskabsdiagrammer og SMS-påmindelser. I anden del viste en tre-ugers eksperimentel undersøgelse af SMS-påmindelser, at påmindelserne reducerede selvrapporteret madspild og forbedrede forståelsen af datomærker, især for deltagere med lavt vidensniveau om datomærker. Størrelsen på disse forbedringer er dog relativ lille, hvilket tyder på, at de praktiske effekter i hverdagen kan være begrænsede. |