DCA Publikationer Merværdi i HoReCa med Det Økologiske Spisemærke (DØS) - Fokus på Økologiske drikkevarer DCA rapport, nr. 228, 2024 Af Morten Høst Haugaard & Tino Bech-Larsen ![]() Undersøgelsen bygger på interviews med 8 store aktører i HoReCa-branchen, der belyser aktørernes opfattelser af barrierer og motiver i relation til et øget udbud af økologiske drikkevarer. Rapporten konkluderer at tilgængeligheden af økologiske drikkevarer kun synes at spille en mindre rolle i virksomhedernes overvejelser om, hvorvidt de bør forfølge certificering med DØS eller rykke fra et mærke til et andet (fx bronze til sølv). Barriererne for at højne økologiprocenten, synes i højere grad at være økologiske drikkevarers konkurrencedygtighed, bekymringer om bureaukratiske krav, samt en opfattelse af økologiens manglende differentieringsfordel på markedet. Når det kommer til motiver, eksisterer primært interne motiver for at forhandle økologiske drikkevarer, så som virksomheders bæredygtighedsrelaterede værdigrundlag. |