DCA Publikationer
Ny søgning

Promovering af sundere madvalg ved hjælp af ernæringssymboler i supermarkeder - et litteraturstudie
DCA rapport, nr. 206, 2022

Af Kristina Thomsen, Pernille Videbæk, Tino Bech-Larsen & Liisa Lähteenmäki

Forbrugerne skal tage en uendelig række af valg, når de går ind i et supermarked grundet det store udvalg af forskellige produkter. For at hjælpe forbrugerne i beslutningsprocessen kan ernæringsmærker, herunder nøglehulsmærket, være medvirkende til at flytte købsadfærden i en sundere retning. Det har dog vist sig at anvendelse af ernæringsmærker ikke altid er nok til at få forbrugerne til at vælge sundere produkter, hvorfor der er brug for mere viden om, hvorvidt dette kan understøttes gennem forskellige adfærdsinitiativer. Denne rapport undersøger effekten af brugen af nudging i supermarkeder på forbrugernes køb af ernæringsmærkede produkter, herunder produkter mærket med nøglehullet. Rapporten er udarbejdet på baggrund af et litteraturstudie.

Hent PDF   Bestil (0 kr/stk)