DCA Publikationer
Ny søgning

Målrettet kommunikation til unge på erhvervsuddannelser - Fokus på \"Food Literacy\" i en ny livssituation
DCA rapport, nr. 171, 2020

Af Amanda Videbæk Laasholdt, Susanne Hansen og Alice Grønhøj

Hvordan påvirker madkundskaber og viden unge erhvervsskoleelevers adfærd og sundhed, hvilke barrierer oplever de i
forhold til at spise sundt – særligt lige når de er flyttet hjemmefra – og hvordan overkommer man disse barrierer? Til at belyse disse spørgsmål blev der foretaget en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt både erhvervsskole- og gymnasieelever. Resultaterne af undersøgelsen peger på, at erhvervsskoleeleverne halter bag efter gymnasieeleverne, når det kommer til madkundskaber og viden, og at erhvervsskoleeleverne ligeledes spiser mindre sundt. Ud over spørgeskemaundersøgelsen blev der foretaget en række dybdegående interviews med erhvervsskoleelever, som efter eget udsagn planlagde at begynde at spise sundt. Selvom flere var motiverede til at forbedre deres madvaner viste det sig at være svært for de unge. Der blev henvist til barrierer som økonomi, manglende tid, fristelser i omgivelserne samt manglende lyst og kompetencer til at lave sund mad. Ikke alle unge var dog selv bevidste om, at deres viden og kompetencer i forhold til mad og måltider – deres food literacy – også stod i vejen for sundere spisevaner. Et større fokus på unges food literacy kunne være et bidrag til at forbedre unges, og især erhvervsskoleelevers, madvaner.


Hent PDF   Bestil (0 kr/stk)